Prosedyre for saker etter kulturminneloven § 8 første ledd

For saker som gjelder både fredet kirkebygg – automatisk fredet kirkegrunn og/eller kirkegård eller rådgiving til biskopen for listeførte kirker– dvs der samme tiltak skal behandles både av Riksantikvaren og fylkeskommunen/Sametinget

1Prosedyre

1.

Søknad om tiltak som kan virke inn på automatisk fredet kirkested og listeført eller fredet kirkebygg kommer inn til Riksantikvaren eller fylkeskommunen/Sametinget.  Dersom søknaden ikke er sendt begge instanser videresender den som har mottatt saken kopi av søknaden til rette kulturminnemyndighet jf, ansvarsforskriften til kulturminneloven. Oversendingen må skje umiddelbart.

  • Vil tiltaket virke inn på automatisk fredet kirkegård1, evt. grunnen under kirkebygget eller utenfor kirkegården og saken har kommet inn til Riksantikvaren, skal saken umiddelbart oversendes til fylkeskommunen/Sametinget. Er Riksantikvaren usikker på om tiltaket vil virke inn på automatisk fredet kirkegrunn eller kirkegård jf. kulturminneloven § 3, sendes søknaden over til vurdering til fylkeskommunen/Sametinget.
  • Vil tiltaket virke inn på fredet eller listeført kirkebygg og saken har kommet inn til fylkeskommunen/Sametinget skal saken umiddelbart oversendes Riksantikvaren. Er fylkeskommunen/Sametinget usikker på om tiltaket kan virke inn på fredet eller listeført kirkebygg sendes søknaden over til Riksantikvaren for vurdering.
  • Særskilt om utilbørlig skjemming. Riksantikvaren skal behandle alle søknader om tiltak som kan virke inn på fredet kirkebygg. det gjelder også lyssetting av listeførte kirker. Fylkeskommunen/Sametinget har et overordnet ansvar for å vurdere utilbørlig skjemming av automatisk fredet kirkested og dets omgivelser i et helhetlig perspektiv, også i forhold til andre fredete kulturminner i nærområdet.

2.

Søknadsmottaker sender foreløpig svar til søker og informerer om hvem som er rette myndighet. Det kan samtidig oppgis hvem som er saksbehandler.

3.

Det må etableres en god dialog mellom Riksantikvaren og fylkeskommunen/Sametinget og det må sørges for at de samlete kulturminneverdiene for kirkestedet blir vurdert i saken før det fattes vedtak.2

4.

Fylkeskommunen /Sametinget gjennomfører § 9 undersøkelser utenfor kirkegården ved behov. Fylkeskommunen/Sametinget sender over saken til rette museum/NIKU for å få deres faglige tilrådning. Fylkeskommunen/Sametinget skal ikke avgi noen tilrådning i saken på dette tidspunktet, heller ikke en foreløpig vurdering.

5.

Fellesbefaring avtales og gjennomføres hvis behov.3

6.

Riksantikvaren og fylkeskommunen/Sametinget beslutter seg for avslag/dispensasjon og eventuelt på hvilke vilkår.

7.

Hvis fylkeskommunens/Sametingets vedtak innebærer et vilkår om arkeologisk gransking skal fylkeskommunen anmode rette forvaltningsmuseum og /eller NIKU om å utarbeide forslag til prosjektplan og budsjett, som sendes til Riksantikvaren. Riksantikvaren behandler saken i forhold til sin myndighet og skriver ett brev der vedtak etter kulturminneloven § 8, første ledd for inngrep på/i kirkebygget og vedtak om kostnader jfr. § 10 samkjøres. Riksantikvarens vedtak etter kulturminneloven § 8, første ledd eller råd til biskopen for de listeførte kirkene og §10 oversendes fylkeskommunen/Sametinget med et standard oversendelsesbrev. Vedtaket fra Riksantikvaren og vedtaket fra fylkeskommunen/Sametinget sendes samlet ut fra fylkeskommunen/Sametinget til søker.

8.

Klagemyndighet på Riksantikvaren vedtak er Klima- og miljødepartementet, klagemyndighet på fylkeskommunens/Sametingets vedtak er Riksantikvaren.

Fotnoter

1Begrepet «virke inn på» omfatter her hele oppramsingen i kulturminneloven § 3 som også innbefatter utilbørlig skjemming og tildekking. Se egne veiledere om utilbørlig skjemming og utilbørlig skjemming: Bestemmelsens bakgrunn og prinsipielle avklaringer

2Delt forvaltningsansvar kan medføre at en myndighet vil kunne si nei til deler av tiltaket mens en annen vil kunne si ja til en annen del av tiltaket.

3Her kan det være aktuelt at museene/ NIKU også deltar som rådgiver for fylkeskommunen/Sametinget i saker som kan virke inn på automatisk fredet kirkegrunn eller kirkegård.